onsdag 3 september 2008

Slit och släng till billig peng

Maken ringde precis till klagomuren och undrade varför hans fru plötsligt skriver säljande klädtexter. Han tänkte att jag kanske sålt mig och tagit emot dressar som muta. Om det ändå hade varit så bra tänkte jag för en sekund.

Nä, jag bara märker mer och mer hur dåligt jag mår över den slit-och-släng-mentalitet som råder här. Det är så dålig kvalitet på mycket att det inte ens håller en säsong. Min granne var tillbaka till affären med både sin nya riskokare och parasollet. Och nu pratar vi inte om en granne som inte vet hur man kokar ris, nä nu pratar jag om en hemmafru som tar sin roll på allvar (till skillnad mot mig...). Hon om någon kan koka ris, det är jag säker på. Men sakerna höll helt enkelt inte. Och det händer alldeles för ofta här tyvärr. Slit och släng till billig peng. Huvaligen.

Därför känns det extra bra att lyfta fram och diskutera kläder och saker med kvalitet. Saker som har en chans att ärvas igen och igen och igen. Och så är jag visst extra förtjust i svenska saker just nu. Man är visst aldrig så svensk som utomlands!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tänkte att jag skulle berätta att jag i helgen hälsade på hos en kompis i Sthlm. De har köpt ny lägenhet och i barnkammaren hängde dina tavlor minsann. Jag kände igen dem från din blogg. Roligt att se, och ytterligare en påminnelse om att världen är ganska liten!

kram Jenny (Örebrotjejen)

Anonym sa...

Trist att du verkar tycka allt är så dåligt där borta...
Men ni har ju inte så lång tid kvar som du måste stå ut.
Du kommer bli chockad när du kommer hem. Här i Vasastan slår ungdomarna i hjäl varandra, kläderna kostar massor för alla är så rädda att prova nya märken (Polarn o pyret får sämst betyg i test o Coops billiggrejer bäst)...

Unknown sa...

ang. dockorna i mitt blogg inlägg...
det är leksaksgubbar.
men ja jag förstår inte heller, ska man erbjuda barnen att gå och leka med de handikappade?
jag känner mig helt handlingsförlamad för det är så märkligt på ett märkligt sätt...

m family goes västerut sa...

Tack för era kommentarer!

Jenny - vad roligt att höra att kråkorna fått en plats i dina vänners barnrum! När vi letade lägenhet hände det till och från att mammas konst hängde på väggarna. Det kändes lustigt på nåt sätt...

Anna - även om kvaliteten på saker här är dålig så trivs vi! Det finns ju massor med saker man inte gillar hemma i Vasastan också. Nej, jag vill verkligen inte räkna ner tiden här. Särskilt inte om det är så våldsamt som du berättar...

Jenny- skriver på din blogg senare.

Anonym sa...

Hej L!
Tror man får hitta "sina affärer" här i USA. Finns sån bredd på kvaliten.
Jag har köpt massa saker från Tupperware och de har ju livstidsgaranti på sina saker. Mormor har 50 år gamla lådor som hon använder. Köpte b.la rosa och svarta lådor (helsnygga) som man både kan mikra, ha i diskmaskinen o frysa - I like! Jag som aldrig köpt en rosa pryl innan....
Nu har lillkillen fått en supersnygg illrosa vagn. Han kör den (till skillnad från din lillkille) då den ser ut som hans egen (fast den är grå) och han SKA BARA köra sin egen stora hela tiden...
En kökskedja (Pampred chef) har hempartyn och massa supergrejer. Jag är helt såld på Internetshopping (orkar inte leta i affärer längre om jag inte måste och snål är jag också...).
Kollar märken jag gillar och dör av lycka när de kostar 1/3 av svenska priset (kolla in Kitchen Aids kaffemaskiner o Elextrolux Ergorapid) och kommer till dörren dagen efter....
Vid helgens superregn ska jag ha mina nya svarta Michael Kors gummistövlar (har intalat maken att de blir jättebra i Stockholm sen när det regnar) :-)
Hoppas ni inte drabbas för hårt av stormarna.

m family goes västerut sa...

Hej Helena!
Ja visst är det underbart med nätshoppingen. Tack för olika tips. Tupperware har jag inte hittat nån bra butik som säljer stort utbud, har du?
Har också en Ergorapido som jag köpte för 44 dollar på Sams Club, inte dåligt va... Älskar fynd!
Jag kan också tipsa dig om Brio på Utoypia, bra priser, bra leverans.

Ha det så bra!
L

Helena V sa...

Hej!
Grymt bra pris på Ergorapidon!! Var på hemparty Tupperware... Man kan alltid kolla deras hemsida och be att få katalogen från en säljare och köpa direkt via säljaren utan party.
/H