måndag 1 september 2008

Rosa vs blått

Köper man Happy Meal på McDonalds här frågar de om man vill ha leksak till pojke eller flicka. Jag brukar naturligtvis säga både och för att se vad skillnaden är. En gång fick vi en spion-leksak och en Polly Pocket-docka. En annan gång fick vi ett medaljonghalsband med läppglans och en piratskatt.

Som ni förstår är det väldigt uppdelat här. Irriterande uppdelat. Sist var jag bara tvungen att säga till damen i kassan att det inte spelar någon roll vilken leksak mina pojkar får. Men då tittade hon konstigt på mig och upplyste mig om att pojkar inte gillar att leka med dockor. Det låter alldeles påhittat, men är sant. Suck.

Blöjorna här är rosa till tjejer och blå till killar. (Dessutom doftar de, men jag har vant mig tror jag för jag tänker inte på det längre.) Känner ni till Dora och Diego? Det är ett tecknat syskonpar med varsina program. Dora som är systern vänder sig till tjejer och finns på de rosa blöjorna. Diego vänder sig till killarna och finns på de blå. Skönt att man slipper välja, att någon redan har bestämt hur det ska vara. Det blir ju lite enklare så. Eller?



Antagligen ska väl inte prinsessor gilla tåg utan bara nallar, men min prinsessa kör iallafall mer än gärna! Tut tut!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj... vad jobbigt "ounisex" det är over there!!!
Minns inte att det var så.. men nu när jag tänker efter, är jag bombsäker på att pappor prompt skulle "actiona" sina pojkar med våld, blå färger och bilar! Medan mammor daddade sina flickor i rosa, fluff fluff och dockor!

Tänker du på Dora the explorer? Tyckte den serien var så bra, eftersom barnen lärde sig lite spanska. Hihi.. fast det kanske var meningen med allt spansktalande där. Då jag bodde i USA fanns inte Diego ännu... :)

Hoppas ditt budskap om iviktigheten i hur vi påverkar könen kommer fram... annars kan du gotta dig i att här hemma satsar dagis för fullt på att inte påverka barnen.

Min dotter leker hellre med bilar än dockor... och hennes killkusin är så kär i sin docka att han önskar sig en docksäng! ;)

Kram

Zun sa...

Dora finns här i Sverige nu och Storasyster har lärt sig riktig mycket engelska därifrån (engelskan blir svenska och spanskan engelska i den svenska versionen... ;-) ) Jag är rätt emot rosa/ljusblått-kategoriserandet och lovordar alla unisexkollektioner som dyker upp här och var i butikerna.

Svar: Shampoodle har jag suktat efter länge, men kanske framför allt till barnen. Har den hållit bra i kvalitén? Är den så mysig som den verkar (jag VET att svaret är ja!!!)

Kram Zun

m family goes västerut sa...

Dora the explorer, japp. Lillebror går och sjunger på hennes melodi hela dagarna. Det finns många bra liknande program här faktiskt. Storebror kollar gärna på Maya & Miguel som också lär ut spanska.

Tack för din hälsning.

m family goes västerut sa...

Zun, jag ska skriva om Shampoodle så kolla tillbaka. Lite för varma dressar här just nu, men i vinter så åker den på igen!

Tack för din hälsning.

Unknown sa...

åh och jag som kan tycka att det är för mycket här hemma ibland när man är i affärerna och det är gulligull rosa med hjärtan och glitter och sedan hårt och tufft till killarna med döskallar på och ja, hmm läskigt med rosa/blå blöjor och att det är otänkbart att ta vilken leksak som...
hmm

kram

Anonym sa...

Visst är det trist med dessa fasta könsroller som kryper ned i åldrarna.....ävern Polran och Pyret har börjat med unisex mode-mer sånt!

Det är dock lätt att hamna i liknande tänk så det är upp till oss alla att vara uppmärksam...:-)
Amelie