tisdag 30 september 2008

Argument att skämmas för!

Ni MÅSTE läsa det här om att ge barn medicin. De där härliga argumenten som man känner igen sig i (och skäms så innerligt för) beskriver Pernilla på ett underbart sätt!

Jag kör en del liknande argument just nu, fast jag FÖRSÖKER att låta bli! Vår 4-åring som snart fyller 5 vägrar nämligen att gå på toaletten när han behöver. Det har varit så i säkert ett år nu, men sista veckan har det eskalerat igen. Han springer runt i cirklar och härjar och skriker för han är så kissnödig. Men han kan INTE erkänna det. Och eftersom han inte vill vara i ett rum utan sällskap (typ mörkrädd jämnt) så kan han ju inte heller smyga iväg och kissa. Ni kan ana vilken cirkus det är här ibland. Och då kommer de - argumenten man är så stolt över. Här bjuder jag på några av mina skäms-exempel så att inte Pernilla tror hon är ensam:
- Du kan få ont när du kissar om du inte går på toaletten nu.
- Vill du hellre äta medicin?
- Jag vet en som ligga på sjukhus för att han hade så ont när han kissa (en variant på killen som delade sjukhusrum med mig en gång och hade njursten)
- Skit i det då! ......för att följas av ett......
- Gå NU! NNNUUUUUUUUUU!

Ikväll drog jag till med
- Jag vill inte läsa saga för nån som är kissnödig! (vad kom det ifrån??)
Sedan läste vi ändå saga och nu sover han gott utan att ha kissat. Jag är säker på att han kommer kunna sova hela natten. Det är som att han kan hålla sig i nästan ett dygn bara för att. Jag förstår inte hans problem!? Någon annan som gör det?

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Tihi tihi. Tack för stödet sötnos!

Anonym sa...

Han kanske har ont när han kissar? urinvägsinfektion eller annat? jag skulle nog kolla upp det, för säkerhets skull.