tisdag 23 september 2008

Mammalediga - njut!

Alla ni hemma i Sverige som är mammalediga - NJUT! När jag var till IKEA sist så pratade jag med en anställd som var tillbaka till jobbet efter sin första dotters födelse. Dottern var nu sex veckor gammal och mamman hade jobbat i 2 veckor redan. Det är ekonomisk verklighet för många här!

Hanne Kjöller kommer ut med boken "I huvudet på en mamma". Här kan du läsa mer om den. Hon menar att svenska medelklassmammor inte ska klaga över att inte få ihop familjeliv med arbetsliv. Tänker man på en del amerikanska mammors verklighet kan jag inte annat än hålla med!

Men det verkar som att många blir upprörda och provocerade av Hannes budskap. De som anser att hon med endast ett (friskt) barn inte har en aning om hur kämpigt det kan vara ute i verkligheten. Att det faktiskt inte är så lätt att prioritera om och ändra sin vardag så som Hanne verkar tycka. Oavsett får vi väl hoppas att boken kan väcka nyttiga frågeställningar till alla oavsett situation. Kanske kanske är det en bok jag läser framöver, om jag väljer att prioritera det...

5 kommentarer:

Helena V sa...

Hej Linda!
Det är kompext!
Håller med om att Sverige är speciellt då ALLA har liknande vilkor (det finns skyddsnät), råd med bra dagis och för det mesta en bostad. Möter också många här i USA (på restauranger, tandsköterskan, de i kassan i affären) som gått tillbaka till jobbet pga ekonomi efter några veckor. Man blir jätteledsen för deras skull, att de inte hinner njuta av sina barn (jag är expert på att ta världens elände på mina axlar...)
MEN de "medelklassfamiljer" som jag möter har det klart bättre än vi hade det i Sverige. De har fantastiskt fina hus (kostar 3.5 Mkr för 350m2... knappt ett radhus i Stockholm) och en person (ofta mamman men ibland pappan) är hemma tills barnen är 3-4 år. Man kan leva gott på en "medellön" här.
Svenska mammor gör ofta livet svårare för sig också... Fint hemma, träna, miljövänliga i alla dimenstioner, sociala osv - du kan trallen :-)
Ha en bra dag!

Helena V sa...

Tack också för dina hejarop tidigare!

Jag är jättestolt då jag ska bli publicerad i en bok för första gången...! Tävlade (för första gången) i Libero/Vulkan/Röda korsets tävling och kom med.
Boken lanseras på årets bokmässa och heter "Alla väntar barn".

Boken innehåller ca 85 debutanter. Den kommer att kosta 149 kronor och beställs på www.Vulkan.se. Boken säljs utan vinstintresse. Istället går 20 kr per såld bok till Röda Korsets kampanj Rädda mammorna. Bra på alla sätt och vis.

//Helena NC

Pernilla sa...

Jag har alltid hejat på Sverige i de här frågorna. Jag har alltid varit väldigt lycklig över att få betalt för att vara borta från mitt jobb i nästan två år och detta för att få gosa med mina barn. Det är sjukt bra. Hanne är ofta väldigt provocerande och jag brukar gilla det hon skriver. Undrar om hon är på bokmässan? Jag ska kolla upp!

Vi har vänner i USA och där har de valt att hno har slutat arbeta, hon är hemma med barnen som är 5 och 2. Som Helena säger, de verkar ha det mycket bra. Ett par vänner i Schweiz slängde just in sin nyfödda på dagis för mamman och pappan jobbar.

Sverige rocks i vissa lägen.

Kram på er, alltid kul med synen "utifrån".

Pernilla sa...

Och buhu buhu. Min mammaledighet är nästan över. Jag är tillbaka på tillfällig mammaledighet men om två veckor är det totalt finito. Buääääääääääääääääääääää. Jag fick bara 20 månader hemma med varje barn. Stackars mig! ;)

m family goes västerut sa...

Grattis Helena till din författar-debut!!! Fortsätt så.

Pernilla, det kanske kommer en trea...

Kram på er tjejer och TACK för era kommentarer!