måndag 3 november 2008

Vår första Halloween

Vårt Halloween-firande startade på morgonen när killarna hade fest i skolan. Storebror var utklädd till riddare och lillebror till bagare. Sedan vid kl 17 så gav vi oss ut alla fyra i grannskapet. Det var ju vår första Halloween här så vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss eller hur vi skulle agera. Men det var bara att se hur andra gjorde och prova sig fram.


Först besökte vi våra svenska vänner som hade varit ambitiösa och spökat ut entrén till huset såhär. Det var lite för otäckt utspökat inne i slottet för min smak, men när vi kom dit var det ljust så det kändes inte så läskigt.


Sedan kom vi till denna häxa som satt ute på sin trapp och delade ut godis.


Trick or treat? Storebror var lite avvaktande i början, men då är det bra att ha en modig lillebror att följa efter. Eftersom det var väldigt varmt ute (ca 17 grader) så var det liksom häxan många som satt ute på sin trapp. Det gjorde naturligtvis det hela lite enklare för oss förstagångs-firare.


Exempel på hur andra var klädda. Den lilla varelsen i grönt var verkligen störtskön.


Men alla var inte monster eller läskiga figurer. Lillebror som glömt bagar-mössan på skolan var istället Zlatan. Här syns också en prinsessa, en super-man och Elmo från Sesame Street. Själv var jag en sjörövare med papegoja på axeln. Maken var inte utklädd. Inte så många föräldrar var det faktiskt.

Efter ett par timmar åkte vi hem till oss och tände upp. Regeln är att man bara plingar på hos de som har sin utebelysning tänd. Ett bra sätt tycker jag, så att man kan välja om man ska vara med i firandet eller inte.


Hos oss såg det ut såhär. Vi hade satt röd belysning i en rislampa från IKEA och sedan nålat fast svart filt-tyg som ögon och mun. Det höll bra och jag gillar att kunna dekorera till en särskild högtid utan att behöva ha speciella prylar för bara ett tillfälle.

Eftersom vi hade sett de andra sitte ute så gjorde vi också det. Sista timman mellan 19-20 hade det blivit mörkt och det kändes mysigt att sitta i skenet av våra röda rislampor. Det kom en hel del godis-sugna personer faktiskt, i varierande åldrar från 2 till 20 gissar jag.

Totalt sett var det en jättelyckad och rolig kväll! Har inte varit särskilt road av den variant på Halloween som några enstaka firar hemma. Här var Halloween helt klart en social och trevlig tillställning. Men kommersen omkring är vansinnig! Det är verkligen det STORA minustecknet. Fullkomligt galet!

3 kommentarer:

Annika Michelin sa...

Vad härligt det ser ut. Jag vill oxå vara med. Smart ide med lampan. Den ska jag testa nästa år. Tusen kramar. Jag saknar er........

Anonym sa...

Vilka underbara barn, ni måste haft jätte kul. Kram Zenitha

Anonym sa...

Jag har gått Trick or Beer då jag bodde i USA. ingen ville ge oss godis för vi var för gamla (17-18) så vi fick öl i stället. Det var kul... Jag var fascinerad av alla som liksom till jul tar saken på så stort allvar. En del hade grävt upp hela trädgården och planterat gravstenar och allt möjligt. Ja, herre gud!