onsdag 27 augusti 2008

Dags för skollunch



Första dagen för storebror i skolan idag. Jag var med hela dagen men försökte hålla mig "undan". Det var en bra dag, lite långtråkig kanske för fröknarna visade så mycket. Men A visade intresse och lekte med en del barn på rasten vilket var överraskande och kul.

Det var heldag idag så vi hade med oss matlåda. Nu fick jag för första gången se med egna ögon vad man har med sig till skolan att äta. Mycket riktigt häpnar man. Flickan mittemot A hade ostbågar, några morötter, godisbitar och en yoghurt. En pojke på andra bordet satt med 12 vindruvor och åtta kex (typ små Maryland cookies) plus en juice-saft. En av fröknarna och hennes son åt chips, ost/skinkmacka och yoghurt. Men sonen började med chipsen och åt kanske halva mackan. Det var endast en pojke som hade med sig vad som i mina ögon är en riktig lunch och det var en ny kille från Tyskland. Fast visst ja, den japanska killen bredvid mig hade faktiskt med sig Sushi, men eftersom jag inte förstår mig på det så gissar jag bara att det var en bra lunch.

Vi hade med oss makaroner och köttbullar. A åt nio stycken, och fröknarna var imponerade. Jag också för den delen. Det verkar som att det ger aptit att sitta och titta på när andra äter godis och ostbågar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste bara kommentera att visst häpnar man.....mina barn hade också packed lunch med sig eller så fick man äta i cafeterian. Jag svensk, som man är skickade med nyttiga saker, frukt, bra yoghurt etc...barnen klagade att ala ndra åt chips, muffins . godis etc och så var ju fallet i alla fall med barnen från USA, England, Australien etc. Jag mjuknade lite så på fredagar skickade jag med en liten "barnchoklad" :-) så elak var jag....Skolkompisarna var även oförstående till "lördagsgodis" och tyckte det var märkligt att vi bara åt godis på lördagar. När det var något som skulle firas på skolan eller om det var en pjäs eller tater eller dylikt som barnen visade upp så digande klassrummet av godis, chips och kakaor efteråt. Det är väldigt skönt att skolmaten efter åren utomlands känns riktigt hälsosam härhemma! Mend et är nog inte konstigt att man i USA har problem med fetma....AMelie

Anonym sa...

Hahaha... ostbågar till lunch! Stackare....
Vad cool din lillkille är som gott nafsar i sig sina svenska köttbullar! :D
Du måste va stolt!

Minns när jag bodde i USA och hade hand om min 4 åriga brorsson. Han åt Dunkin Donuts till frukost!
Var alltid tvungen att ha ett tolvpack hemma.. suck...

Sååå coolt att läsa om Er "stay in the States".

Här kikar jag gärna in mer! :)