torsdag 21 augusti 2008

Chicago - Andersonville



Vi besökte Andersonville, som ligger ca 13 km norr om Chicago downtown. Många svenska immigranter kom till området i mitten av 1800-talet och staden har idag starka kopplingar till Sverige. Bland annat finns det svensk-amerikanska muséet som öppnade 1976 i närvaro av vår svenske kung. Museet har en aktivitetsutställning för barn som våra killar tyckte jättemycket om. De har också en permanent utställning med immigranternas historik, ett galleri för tillfälliga utställningar och en museishop med en hyfsat utbud av nordiska (mest svenska) produkter. Jag tycker museet är väl värt ett besök!





Det finns ett par svenska restauranger i området varav vi testade Tre Kronor som är en svensk-norsk restaurang. Jag måste säg att det var amerikaniserade rätter vi fick in, de kändes inte direkt ursvenska även om killarna åt köttbullar. Gott var det iallafall och trevlig personal.



Tre Kronor ligger 4 km västerut från Andersonville och bredvid finns The Sweden Shop som säljer skandinavisk design och varumärken som Höganäs, Kosta Boda, Bengt & Lotta, Bodum, Marimekko, Royal Copenhagen m.m. De hade ett brett utbud med mycket fina kvalitetsprodukter och en ganska stor avdelning med saker för barn.

Andersonville imponerade lite på mig med sitt utbud av möbel- och antikaffärer. Min stora favorit blev butiken Scout som hade riktigt schyssta antika möbler och prylar. Sedan gillade jag White Attic som säljer ommålade antika möbler och nya moderna detaljer (typ lampor etc). Det fanns också en ganska stor pappershandel med brett utbud där jag köpte några saker av Lotta Jansdotter. Jag tror också att Urbanest Living är värt ett besök, med sina nya möbler, men där gick jag aldrig in. Alla dessa butiker plus museet och ligger på huvudgatan North Clark som också pryds av en dalahäst.



Det bästa av allt upptäckte vi sist, Swedish bakery som öppnade första gången på 1920-talet. Ett äkta svenskt konditori. Förstår ni? Jag blev nästan gråtfärdig! Prinsesstårtor, biskvier, småkakor, bullar....



Tyvärr hade de ingen servering utan det var bara för take-away. Men vi köpte det vi suktade efter mest och satte oss på en parkbänk utanför Starbucks och njöt av en riktig FIKA. Visserligen var tydligen inte bullarna någon riktig hit, men prinsesstårtan var jättegod. Lite starkare bittermandelsmak i marsipanen än hemma kanske, men jättegod. Och nu uttalar sig en riktig prinsess-tårte-expert!



De har till och med semlor under säsong. Kan vara värt några timmars resa bara för en sån sak... Andersonville åker jag gärna tillbaka till vid tillfälle, men för makens del räckte ett besök.

3 kommentarer:

Cilla sa...

Du har fått en award. Titta in hos mig!

m family goes västerut sa...

Tack Cilla!!!!
Kul med artikeln.

Unknown sa...

åh vad härligt att avsluta med en fika så nära orginalet man kan komma!?
ha en mysigt helg!
kram