måndag 17 mars 2008

What makes a Housewife desperate?

Jodå, nu har jag det på pränt. Det kom hem ett viktigt papper och där stod det klart och tydligt, L = Housewife. Maken hade minsann fått en alldeles för tjusig titel som han är mallig för, men den var så viktig att jag inte ens kommer ihåg den just nu. F försökte trösta med att Housewife minsann är nåt att räkna med här, det betyder INTE att man är en nobody. Lätt för "han-med-den-tjusiga-titeln" att säga.

Men vad är egentligen en Housewife? Det måste jag ju ha klart för mig om jag ska kunna veta ifall jag är en eller inte. På lexin läser jag att det är "frun i huset; föreståndaren för ett större hushåll". Ja, frun i huset det är jag ju. Och föreståndare för vårt hushåll det måste man ändå säga att det är jag också. Det är ju jag som bestämmer om vi ska städa eller inte, när vi behöver tvätta och vad vi ska handla. Sen är det kanske inte alltid jag som just städar, tvättar och handlar men föreståndaren måste väl också kunna ha medhjälpare i form av en heltidsarbetande make, eller hur? Hallå, man kan ju inte helt tappa jämlikhets-strävan bara för att man plötsligt är utan jobb i ett annat land, och förresten så prenumererar jag på 7 olika magasin som jag ska hinna läsa.

OK jag erkänner, enligt benämningen ovan är jag en Housewife. Men jag ska fortsätta fundera på vad man egentligen gör på dagarna som en sådan - och när man tenderar att gå under benämningen "Desperate". Någon som vet?

3 kommentarer:

Annika Munter sa...

Du är grym! Snart kanske du även kan gå under namnet "Smartare och roligare! Kortsagt bättre än Martina Haag" snart.

Anonym sa...

Hi Mrs M!

Jag är en av de okända läsarna av din blog som jag har haft nöjet att följa sedan ett par veckor tillbaka. Fick ett tips om den på Scania, där jag och min man jobbar, eftersom min man ska börja jobba på Cummins i sommar. Jag blir således en hemmafru, desperat eller inte återstår att se...

Det skulle vara väldigt roligt om jag fick mejla dig och ställa praktiska frågor etc. Vi kommer att ha en liknande situation med barn 3,5 resp snart 2 och dessutom en liten till på väg i dagarna (eeeh... risken för "desperate" housewife hänger i luften...).
Om du vill får du jättegärna mejla mig på nena.a@telia.com.

...hälsar Fru T... =)

Pernilla sa...

Tihi!