söndag 23 mars 2008

Hur rent måste ett hus vara?

Visst, jag har lovordat ytan, direktaccessen till garaget och vårt sovrum som är lika stort som vår lägenhet är hemma. Det är underbart med gästtoalett, flera våningsplan skapar avskildhet när man behöver, egen tvättmaskin kan stå på dygnet runt när det behövs etc. Fördelarna med hus kontra lägenhet är många. Men nu har vi liksom insett några nackdelar också och just nu är det städningen som gör mig galen. Det känns som om när jag just kommit runt ett varv så är det dags att börja om. Jag vet att ni som är husägare skrattar åt våra nybörjarkänslor, men det bjuder vi på!

Frågan är bara var man ska lägga nivån på städning. Hur rent måste man ha det? Jag skulle kunna ägna alla timmar som jag är själv hemma åt att städa, det skulle kännas trivsamt att ha det rent och snyggt. Men jag skulle inte känna att jag tog tillvara på Tillfället på ett bra sätt. Tillfället som är här och nu i två års tid. Jag funderar på att ta seden dit man kommer och börja använda anti-bakteriell spray och blomdoft istället för skurborste och dammtrasa. Det kan nog räcka ganska långt. Eller vad tror ni?

Imorgon är det skoltimmar för de två vilda påskhararna som varit lediga i en vecka. Djurskötaren ser fram emot en 2 timmar lång kafferast!

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Det behöver inte vara rent alls! Njut av kafferasten, doften av nybryggt kaffe sprider ju också hemtrevnad.

Anna sa...

Kök och bad kan man väl städa en gång i veckan. Och sen lite dammsugning här och där, när det verkar behövas. Så brukar jag resonera. Men lustigt nog så hörde jag just några tips på radion om städning.

-Gör storstädning 2 gånger per år när ALLT görs på en gång, då blir det enklare att hålla rent sen.

-Gör det enkelt att städa. Inga onödiga grejer som ligger i vägen som gör det jobbigt att städa (eh, enkelt att säga om man inte har barn, här ligger det ALLTID saker i vägen). Förvaring - var sak på sin plats - gör det också enklare. Men det vet jag att du är bra på!

-Men framför allt, städa när du känner att du vill, när det känns att det verkligen behövs. Odla inte dåligt samvete hela tiden för att du borde göra mer än du gör.

Stora kramar