onsdag 12 mars 2008

S som i orm

Igår var lillebror på skolan för att se om han var redo att börja. Jag sa hej då efter fem minuter och satte mig på en stol utanför. Det fanns ett litet titt-fönster och där kikade jag in ibland. V var sitt vanliga jag och lekte, åt och pysslade med sina nya kompisar med stort engagemang och intresse. Efter en timme åkte jag hem ett ärende och V stannade ytterligare en timme.

Han blev antagen och börjar om 2 veckor efter att vi haft springbreak här. Han kommer gå i sin skolklass två förmiddagar i veckan och sedan finns en "lekis-avdelning" där han kan vara hur mycket vi vill. Ofta på förmiddagrna är det bara 1-2 barn där så det kan nog bli riktigt mysigt för honom där. Dessutom ligger den avdelningen alldeles bredvid A´s klassrum. V har alltid varit så tydlig med att visa vad han vill istället för att använda ord och det tror jag är en fördel nu när han ska kommunicera med sina nya kompisar. Men det ska bli jättespännande att se vad som händer med språket, för det är först nu som han börjar försöka använda ord ordentligt, härmar och är intresserad. Jag gissar att det kommer bli en skön blandning av svenska och engelska framöver. Hans mest tydliga engelska ord är Bye Bye och det bjuder han gärna på, både när det passar och inte.

Det här med språket är verkligen intressant och jag vet att det kommer en dag när jag "kommer på" A med att prata engelska med sina kompisar. Det hände min granne igår när hon hämtade sin 5-åring i skolan. De har bott här ett halvår längre än oss så det är inspirerande att se vad mycket hennes grabbar redan lärt sig.

A tycker det är kul med bokstäver och han ser bokstäver överallt, det kan vara allt från en ringlad spaghetti eller en snöfläck. På skolan har han jobbat litegrann med engelska alfabetet. Igår sa han "Titta mamma, s som i orm"! Så småningom lär han sig nog också o som i snake, men visst är det förvirrande...

Igår var för övrigt första gången som A självmant valde att gå ur bilen när vi stod i Traffic på skolan. Först greppade han ratten med ett hårt tag för att inte kunna bli utlyft, men sedan när han fick höra att det skulle vara "eget arbete" och att Ms T (som hjälper till 2 dagar i veckan och brukar ägna mycket tid åt A) var där då plötsligt släppte han och hoppade ur bilen. Både jag och Mrs C förvandlades till frågetecken, glada sådana förstås.

Nu är det dags för C som i kaffe och S som i mellanmål.

5 kommentarer:

Annika Munter sa...

Vilket nummer kan jag nå dig på? Vi har inte skype på jobbet... maila mig!

Anonym sa...

Åhhh, vad förvirrande det måste vara med bokstäverna nu när språket byts. Tur att de har så lätt för sig, de där små. Berätta gärna mer framöver hur det går.

Vi tragglar här hemma med bokstäverna och det går framåt. Och ibland bakåt.

Kram Jenny

Anna sa...

Så skönt att det går lite bättre att lämna A, och såååå sött med bokstavsförväxlingarna, pussa honom från mig.

Måste bara tipsa om kampanjen www.christertillbelgrad.nu. Vet inte hur mycket du har koll på melodifestivalen, men den gamle räven Christer Sjögren ställer upp med en hopplöst hemsk låt "I love Europe", måtte den inte vinna. Jag håller på Sibel! Kram

Anonym sa...

kommer inte på nån kommentar... Slin, Annoj och Ruhtra

Anonym sa...

Hej, nu är jag på G igen. Måste läsa vidare här så att jag får se vad ni egentligen gör därborta! Modiga ni! Kram!