onsdag 2 april 2008

En 4-årings resa

Vi planerar att åka hem till Sverige på semester en vecka i maj. Men vi har inte sagt något till killarna än. Nu vill nämligen A INTE längre åka till Sverige. "Nej, mamma, det är bättre att vi stannar tills vi kan engelska!" Jag vet inte riktigt vad det är han tänker på, för jag tror inte svaret är så enkelt som han säger. Så vi väntar med att prata om hemresan tills det närmar sig ordentligt för att inte oroa i onödan.

A pratar mycket om hur man bor och att man kan flytta och resa. Nu när våra gäster är på väg så undrar han vilka som ska bo i deras hus när de är här. Han undrar också vad de ska göra innan deras saker kommer hit (som han tänker sig färdas med båt, precis som våra saker gjorde). Han har frågat mig vilka jag bodde med när jag var liten och undrar lite hur det blir när han blir större. Avseende sin egen situation i framtiden tyckte han det var bäst att inte bestämma något nu, men han såg ingen anledning att flytta ifrån oss, eftersom vi redan är en familj...

Klart är att flytten vi gjort upptar mycket av A´s funderingar och att mycket energi går åt till det. Det har nog inte blivit vardag här för killarna ännu, även om det börjar bli det för oss lite större. Viktigt att komma ihåg. Och viktigt att försöka se resan ur vår 4-årings ögon ibland. Det kan nog bli ruskigt spännande då!

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Vad många tankar de har, man förundras alltid. Eller, det är väl inte så konstigt egentligen. Men det är så gulligt hur de processar allt de är med om. Det är underbart att man får följa med på den resan.

Annika Munter sa...

Vi ser mycket fram mot att ni kommer hem, Hugo vet sedan länge och ser fram mot att få lajja med A och alla hans leksaker...

Anna sa...

Mm, det är verkligen nyttigt att se saker och ting ur barnets perspektiv, jag försöker påminna mig själv varje dag om att göra det.