tisdag 15 april 2008

Inte själv men ändå ensam

Ibland känner jag mig såååå ensam här. Den känslan har kommit sista 2 veckorna. Jag vet att nästan alla som flyttar utomlands går igenom en fas där man mår dåligt och många ifrågasätter då varför man överhuvudtaget gav sig iväg osv. Jag känner fortfarande att det här var helt rätt för oss och varje dag tänker jag att vi är lyckligt lottade som fick chansen att komma ut på en utlandstjänst. Så inte vet jag om den "deppiga fasen" är på intåg eller om det helt enkelt bara är så att jag just nu saknar mina underbara vänner hemma i stan så mycket.

Andra som varit i liknande situation vittnar om att brevlådan är tommare och telefonen tystare än de hade önskat. Att det kan kännas som att ingen bryr sig om att man är borta. Att det hänger på den som är borta att höra av sig om man ska behålla kontakten. Att ingen kan sätta sig in i vad man går igenom, och kanske inte ens försöker. Egentligen är det inte svårt att förstå att det blir så. Livet är en karusell som snurrar alldeles för fort och alla är upptagna med sin situation och sin vardag. De som är kvar hemma fortsätter sin hektiska vardag med den enda skillanden att en av alla vänner åker iväg ett tag. Skillanden är störst för oss som är borta, för vi lämnade alla våra vänner hemma.

Det finns ganska många svenskar här och bland annat tre helt underbara barnfamiljer här där vi bor och vi umgås mycket. Senast igår hade jag och killarna en heldag med en härlig mamma och hennes två tjejer. Det känns tryggt att ha nya vänner omkring sig som är i samma situation och som har gått igenom precis samma sak.

Det värmer också att veta att så många läser här. Eftersom man besöker en blogg på eget initiativ så visar varje besökare någon form av intresse. Nu vill långt ifrån alla lämna en hälsning så därför vet vi inte vilka alla är som läser. Men jag hörde till exempel att mammas kusin Z tar sitt morgonkaffe ihop med mig varje dag och det gör mig jätteglad om det stämmer!

Jag har sällan nåt emot att vara själv och väljer ofta att ha det så. Men det är skillnad på att vara själv och att känna sig ensam. Just nu är det bara så att känslan av ensamhet smyger sig på mig ibland och det är jag inte van vid. Jag berättar det inte för att väcka sympati utan fortsätter bara denna blogg som jag startade - att berätta hur det går att lämna storstadspulsen och flytta till en amerikansk småstad.

6 kommentarer:

Ann Charlotte sa...

Liinda
Stackars dig som känner dig så ensam. Jag förstår verkligen att det känns ensamt med vännerna på så långt avstånd. Vi här på kontoret tänker på er jättemycket nästan varje dag, och kollar bloggen minst en gång om dagen för att se hur det går för er. Och egentligen är ni inte längre bort än om ni hade flyttat till skåne eller nåt, det är lika sällan dom som flyttat dit kommer och hälsar på eller tvärtom.

Det kommer nog inte dröja länge förrän du har startat en hemmafruklubb med alla grannarna där ni fikar, bakar (extra stora och extra torra kakor) och hjälper varandra att tapetsera (kanske också ligger med varandras män eller något obskyrt som det alltid brukar vara i USA).

Hur går det med plugget, har det kommit igång?

Alla här hälsar, kramar, Ann Charlotte

m family goes västerut sa...

Hej AnnCharlotte!
Tack för dina idéer om hemmafruklubb och vänsterprassel. Kanske kan börja skriva manus till en ny såpopera om inte annat.

Jag pendlar som sagt mellan att vara lite låg och att känna mig superglad. Antagligen som alla ni andra.

Tänkte ta med era fina saker till LA i sommar. Kommer hem och hämtar snart, hälsa alla!
Linda

Helena V sa...

Hej! Finns inte www.swea.org i närheten? Jag har en ny "bästis" som är min nya familj när min man reser mycket. Hon är också svensk och det är skönt att ha någon som också är hemma och vill hitta på något. SWEA har massa aktiviteter där jag lärt känna många. Här känns det istället som dagarna inte räcker till för allt vi vill göra...

m family goes västerut sa...

Hej Helena!
Det är så härligt för vi har nya svenska vänner här som är helt unerbara och som dessutom bor nära. Jag insåg av din kommentar att jag blir missförstådd så jag ändrade texten lite för att förtydliga mig.

Dessutom har jag sovit endast 5 timmar senaste nätterna och det vet ju alla vad som händer med humöret då...

Tack för din hälsning, Linda

Pernilla sa...

Jag förstår att det känns sådär! Stor kram till dig!

Och jag vet inte vad det är som gör att folk inte är så kommentariga av sig.

Annika Munter sa...

Åh, vad jag vet hur det känns, mitt första år i Australien var hemsk i början, efter första smekmånaderna. Jag slet tussar ut mitt hår för att jag längtade hem så mycket. Men som sagt, man måste ha lite trist för att uppskatta det roligia igen sedan. Även om inlägget med den rubriken fick många kommentarer på min blogg (när det begav sig) så tror jag det stämmer. När håret växt tillbaks och jag längtat som värst ett tag hade jag sjukt kul i Australien och idag längtar jag ofta efter mina vänner där. Du kommer att upppskatta din vardag ändå mer när du längtat hem till Birkastaden ett tag. De tama längtar och de vilda flyger, så är det.