torsdag 29 januari 2009

Ljuvliga yoghurt!?



Vi tycker det är svårt att hitta bra yoghurt här. Fil är omöjligt att hitta, men Kefir finns på en affär i stan. Vi har iallafall hittat två yoghurtar vi gillar - och som vi har trott varit bra. Den ena är Dannons jordgubbsyoghurt. Idag berättade min kära granne att hon hade sett i innehållsförteckningen (som vi tydligen inte hade läst!!) att den innehåller aspartam och Red 40 (E129). Det verkar finnas olika åsikter om Aspartam och svenska Livsmedelsverket skriver såhär och menar att en måttlig dos är ok medan det i Japan är helt förbjudet som tillsats i mat. Vi väljer iallafall att sluta med yoghurten ovan.



Så från och med nu finns det bara en yoghurt-sort att välja på i vårt kylskåp. Stoneyfield farm organic yogurt. Den är i alla fall BÅDE god och bra!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är något som vi äter måttligt av...yoghurt alltså. Oftast på helgen till frukost. Men har inte kollat in innehållsförteckningen...
feberkram Anna

Anonym sa...

Håller med om att det varit svårt att hitta fil. Många tipsade om Buttermilk men jag smakade några gånger och blä vad äckligt.

Nu har jag hittat en kefir som är superduper -smakar som fil enligt mig iallafall...Lifeway Kefir.

De där smaksatta yoghurtarna som är lowfat är ofta fulla med socker.

Glöm dessutom inte bort att de skriver procent/servingsize och inte som vi gör i Swe procent/100 gr. Servingsize är ofta små för att få ner procenthalten...

Ett litet tips bara...om man som jag är mer rädd för socker än för fett...

Anonym sa...

Go eko säger jag! Kan det bli bättre?!

Anonym sa...

Läs gärna boken "Den hemlige kocken" och du kommer inte att vilja äta, eller servera till barnen, mat med aspartam och andra tillsatser.
Den boken var en riktig väckarklocka för mig.
Hälsningar Cari i Sollentuna