onsdag 21 januari 2009

Håll huvudet högt!

Tänk er nio barn 4-5 år för första gången med skridskor på sig. I en ishall i en organiserad skridsko-skola. Alla utan hjälm. Då blir man förvånad. Men så har jag lärt mig att man ska tänka annorlunda. Då tänker jag att hade mitt barn ramlat och slagit huvudet hade jag stämt skridskoskolan. Men det hjälper mig inte att förstå. Vi har såklart med oss en egen hjälm numera.



Tänk er en solig dag i skidbacken! Härligt. Det hade vi i lördags. Det var vår första skiddag härborta, men det blir snart flera. Tänk er en barnbacke full med vuxna och barn som står på skidor för första gången. Lillebror gjorde premiär och storebror åkte för andra gången. Båda med hjälm. De enda med hjälm. Fick till och med en kommentar i cafeterian från en kille 30+...

Visst blir man förvånad?!

3 kommentarer:

HELENA ERIKSSON sa...

Heja du som har hjälm på barnen! Hemska tanke om det händer barnen nåt och så hade en hjälm hjälpt!

Ibland blir man förvånad hur vuxna tänker... Ha en bra torsdag!

Anonym sa...

Hej! Jag som läser till logoped har massor av argument till egna och andras barn vad det gäller hjälmbärande nu för tiden. Även minsta tur på skateboarden utanför huset kräva hjälm!

Slag mot huvudet kan orsaka skador på olika delar av talapparaten, dvs kan ge afasi som efter stroke. Svårigheter med både tal, röst och språkfunktionen, dvs förstå och/eller producera språk.

Dessa kunskaper är bra att ha även när det gäller anti-snack om rökning; behöver ju inte bli lungcancer, tumörer kan också bildas på tunga, stämband etc, vilket ofta påverkar talet (laryngektomi någon?).

Ha en skön dag utan cigg och med hjälm!

Anonym sa...

Visst är det galet att de inte har hjälm! (Men det är som du säger inte alltid helt lätt att förstå amerikanska tankemönster)

Var i Stratton VT och såg då en mamma med schysst högteknologisk utrusning och hjälm. Hon åkte med sin lilla tjej på kanske 3-4 år. Dottern hade mössa!!!!

Hur kan man som mamma känna att man ska ha hjälm men inte sätta det på sitt barn???

Jag älskar hjälm, har jordens snyggaste från Norska Sweet Protection. Japp, jag sticker inte under stol med att jag är fåfäng...

Kommer aldrig mer åka skidor utan den.

Hej!