tisdag 22 januari 2008

Pannkaka och super sharp cheddar

Pannkaka har det blivit till lunch här väldigt ofta. Då vet jag att killarna äter och det känns i jämförelse med mycket annat plötsligt som nyttigt(!) Maten är mycket svårare att få till än jag trodde. Dels tar det tid att hitta råvaror och produkter vi känner igen och så måste vi lära oss att hitta butiker som säljer det vi vill ha. A har ingen vidare aptit och frågar alltid om det är "vanlig mat" vi äter. Första gången jag köpte ost gjorde jag ett fånigt misstag jag inte gör om! Super sharp cheddar läste jag och tänkte "Wow, de har lagrad cheddar". Beställde en väldigt stor bit och fick intyga en extra gång att jag ville ha just så mycket. Men när jag fick den oranga klumpen i min hand så insåg jag ju att jag just beställt en årsförbrukning av den ost man på alla sätt försöker undvika här, som är särskilt populär på hamburgare...

Det är faktiskt mycket som blir just pannkaka här. F och jag har sagt till varann att vi får ha en egen 80/20-regel här. 80% fiasko och 20% favorit. Det betyder: att när vi hittat 1 bra restaurang har vi också hittat 4 som inte är något vidare, att när vi köpt 1 bra ost har vi också köpt 4 dåliga osv. Det stämmer inte riktigt eftersom vi får så mycket vägledning av de svenskar som redan gjort ett antal misstag här på olika sätt. Men det hjälper mig att tänka så när allt inte blir som jag önskar och när jag känner mig som en fullkomlig idiot.



Bilden är tagen på en av utflykterna som kvalar in i 20%-gruppen med favoritställen, Brown County.

3 kommentarer:

Annika Munter sa...

Ser fantastiskt ut! Pratade med Erika idag, Juulkvällarna är planerade för våren. Planterade även jul-i-Columbus-idén, så det kanske är en plan det också snart. Då tar jag med en svensk cheddar.

Annika Munter sa...

Hugo frågar hela tiden om vi inte kan flyga och hälsa på Alfred. "Det är ju bara till Karlaplan", säger han.

Anonym sa...

Låter som att ni har en schysst inställning till saker och ting over there, det går nog lättare då! Din blogg har onekligen inspirerat mig till att själv blogga, måste bara komma på nåt intressant att skriva om först, he he. Jag har förresten lämnat lite grejer nu, på noga utvalda ställen:-). Ska fortsätta så snart jag får lite ork igen, vi håller ju på och säljer lägenheten, uj uj, en jobbig historia, snart dags för fjärde visningen. Kram!