lördag 12 januari 2008

Hur tankar man här i landet?

Idag när Boysen och jag höll på att göra kladdkaka så ringde min kära Annika. Vi hade inte lyckats få tag på varandra på ett tag så jag kunde inte motstå att avbryta bakningen och sätta mig några minuter med telefonen hårt i handen och låtsas att vi var i samma stadsdel igen trots att jag skulle riskera att den rosa Mingla-duken blev kakaobrun. När jag återgick till köket stod det klart för mig att inte heller A kunde motstå sin frestelse - chokladsmeten. Men en halv kladdkaka är inte heller fel och den blev faktiskt jättegod!

När vi hade gått vår lilla promenadslinga och sövningen av V misslyckats satte vi oss i bilen för att göra ett nytt försök att vagga V till ro. A och jag hittade på att vi skulle leta flaggor längs vägen. Efter ca 100 meter råkade jag se att bensinen var nere på noll. Pinsamt nog körde jag hem igen och hörde mig använda mammas ord: ”Vilken tur att vi hann hem!” istället för att åka till en mack och lära mig hur det funkar att tanka här.

Vi har lärt oss att snacks här inte är det snacks vi tänker oss och att Kelloggs inte behöver ha nånting med frukost att göra. I mataffären idag hittade A en förpackning med Little Einstans-snacks. Disney och Kellogs i samarbete. Jag tror vi båda såg framför oss nåt i kexväg. Not. A:s första kommentar ”Det luktar lera” var på pricken. Det visade sig vara rena komplimangen till hur de smakade. Närmaste beskrivning är skumgummiliknande gott-och-blandat som smakar... ...lera! V är inte tillförlitlig i en smakpanel, han tuggar som vanligt i sig allt han kommer över! "Mamma, vi kanske kan köpa popcorn nästa gång!”

För övrigt har jag varit ett monster idag. Jag har förbrukat minst 100 stycken "Det där är inte ok" och burit omkring en klängig V halva dan. Minst 10 hårda tag i A:s arm och varit nära till gråt ett par gånger. Ibland är det bara inte kul. Men nu är Mingla-duken rosa igen (den är räddningen för vår hemma-trivsel här!), jag har fått skriva av mig, jag tänker tillbaka på att A på eget initiativ valde blommor till mig i affären och att han satte ett hjärta bredvid min bokstav "för att jag tycker om dig, mamma". Känns riktigt bra nu!

Imorgon ska vi på fika hos en härlig svensk-finsk familj som tagit oss med på lite aktiviteter här i området och som vi snart blir så gott som grannar med. De har bjudit in hela den lilla svenska maffia som befinner sig här så det ser vi fram emot.

Inga kommentarer: