tisdag 24 mars 2009

Konsumentombudsmannen, valkommen hit!



Var pa IKEA i helgen. Och jag kom ihag att ta med den trasiga espressopressen som vi kopt forut. Den gick sonder forsta gangen vi skulle anvanda den. Men det var tyvarr ingenting IKEA kunde gora nagot at. Det hade gatt mer an 3 manader sen vi kopte den och man har bara 90 dagar pa sig att lamna tillbaka varor.

Jag forsokte naturligtvis forklara att jag inte andrat mig utan att det gallde en reklamation, men det gjorde ingen skillnad. 90 dagar hade jag haft pa mig. Kvinnan i kundtjanst ringde till och med sin manager. 90 dagar!

Pa IKEA i USA tycker man visst inte att varor behover halla langre an 3 manader. Var golvlampa som gick sonder efter ett halvar fick jag visserligen med nod och nappe lamna tillbaka pa Target dar jag hade kopt den. Jag hade kvittot kvar, men jag fick inte tillbaka pengarna jag hade betalat utan kontanter motsvarande det lagsta priset som lampan hade haft under olika typer av kampanjer under tiden jag haft den. Ehhh, logiskt??

Inte konstigt att det blir en slit och slang-mentalitet har samt att man alltid vill kopa billiga saker eftersom man inte har mojlighet att reklamera varor. KO, kom hit och jobba, har finns det massor att gora!

2 kommentarer:

Taina sa...

Vad tråkigt!
Jag har varit med om samma sak på Wal Mart när dammsugaren gick sönder efter ett halvår. 90 dagar sa de då också. Sedan får du kontakta tillverkaren och skicka dit prylarna. Men hallå! Hur stora är inte dammsugarna här då? Jag blev så less så jag gick till Holloways och köpte mig en Europeisk dammsugare som det går att dra efter sig utan att bryta ryggen av sig!
Ha en fin dag!

Unknown sa...

fy vad dåligt!
jag hade blivit rasande!