fredag 6 mars 2009

Bilsnack!

Skrivarmamma erkänner glatt! Hon övar sig på att ge intervjuer medan hon kör bil. Ensam. För er sominte känner till henne så är hon en uppskattad bloggare som skriver på en roman hon vill få publicerad. Så hon övar sig redan på boksuccé-intervjuerna.

Jag tycker det är en underbar målbild att leva sig in i! Och ska säga att jag sitter också och pratar högt i bilen, men jag blir inte intervjuad, jag för istället en mer vanlig dialog. Fast på engelska. Jag låtsas att jag har sådanna där konversationer helt utan avbrott, tänkande pauser och "ehhhh" "sooooo" "aaaaand.. eeeeeh". Jag är så världsvan och internationell och ingen kan höra på mig att jag har den minsta dialekt. Alltså där i bilen!

Sedan stannar jag till drive-thru på Starbucks och får upprepa ett par gånger "Double Tall Latte". När jag ska betala frågar de varifrån jag kommer... Skit också!

Men övning ger ju färdighet så jag fortsätter snacka. Gör det du också kära Pernilla! Vad gör ni andra i bilen?

6 kommentarer:

Jenny sa...

*skratt* Ja, visst är man lite knäpp när man är ensam i bilen. Jag planerar allt möjligt - är överhuvudtaget inte alls koncentrerad på bilkörningen, så ibland kommer jag hem och har inte haft en aning om vad som har hänt på vägen hem. Skrämmande faktiskt! Och det har hänt att jag har suttit och pratat på engelska också för mig själv - och drömt om att jag har ett mycket mer spännande internationellt jetset-liv ( gärna berömd kändis i Hollywood *ler*) och försöker glömma bort mitt oglamourösa mamma-liv i en trist Stockholmsförort.

Ha en trevlig helg! :)

Victoria sa...

Haha, sån är jag också - pratar hur bra engelska som helst med amerikansk "brytning" nrär jag är själv, men när jag ska prata med en riktigt amerikan så är det som om käkarna låser sig! Fan. Man är ju bara för pinsam. ;o)
Kram och trevlig helg!/Vic

Pernilla sa...

Tihi. Sådär gör jag också. Fan, jag är ju helt psycho i bilen inser jag. Jag pratar oftare spanska än engelska i bilen dock. :)

Men du. Hemresan trodde jag du skulle svara på. WHEN?

Unknown sa...

läste också det inlägget, funderade på vart jag gör sådana saker o det blir i badrummet när jag är själv hemma. men det är kanske för att jag inte har körkort o därför inte kör bil.

vad jag har reflekterat över när jag sitter i passagerarsätet o spanar är att folk verkar sitta i sin lilla privata sfär där inne o tror kanske att ingen ser dem?!? för majoriteten av människor vid stoppljus petar sig i näsan...
detta är märkligt tycker jag!

ha en mysig helg!
kram

Anonym sa...

Jag är också jättebra på engelska när ingen hör, för att inte tala om franska och spanska. Jag kan uttalet exakt, hittar rätta orden utan problem och sjunger med i såntexter så bra att jag överraskar mig själv. När någon lyssnar så är jag urkass och konstigt nog blir jag alltid lika förvånad ;) Ha en skön helg. Ser fram emot att höra från dig när du kommer till Sverige.

Zimmermann family sa...

Jag övar jag också på allt möjligt i bilen! Eftersom jag har en hel del föreläsningar om Aloe Vera så övar jag alltid....mer eller mindre...och här i Prag blir det ibland på tyska eller engelska - mest engelska dock. Är glad att det inte blir på portugisiska - Övade men det gick inte - inte ens ensam i bilen!!
Övning ger färdighet!! Kram M