onsdag 14 maj 2008

Syrgasprincipen

Om du är ute och flyger och trycket i kabinen skulle sjunka så finns det syrgasmasker som automatiskt fälls ner från taket (om jag förstått det hela rätt). Om du reser med barn så ska du sätta på dig din egen mask först och sedan hjälpa barnen med sina masker. Det låter kanske själviskt först men är egentligen självklart. För utan eget syre kan du ju inte hjälpa någon annan, och barnen klarar sig inte själva ändå. Detta kallar jag för syrgasprincipen och det har jag överfört på våra middagsrutiner.

Inför en vanlig middag för en månad sedan så fick jag tjata på killarna att avsluta sina lekar och komma till bordet. För att sedan sitta där och vara irriterad över att F kommer för sent för att göra oss sällskap medan maten är varm. Och jag som inte ens tycker det är kul att laga mat i vanliga fall tyckte det var pest och pina att behöva laga mat till en försenad make och två kladdgrisar. Så jag införde principen ovan. Det innebär att när maten är klar så äter jag! Naturligtvis bjuder jag in alla som är hemma till bordet. Men jag tjatar inte och väntar inte utan njuter av middagen i lugn och ro. Sedan får alla andra komma och äta när det passar dem. Jag äter medan maten är varm och irriterar mig inte längre över situationen. Prova alla ni som har liknande middagsproblem!

2 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Syrgasprincipen ska genast testas hemma hos oss! Din beskrivning av situationen med barn som inte kommer till bordet och make som är försenad (konstigt när man lämnar kontoret efter den tid man har lovat att vara hemma, eller hur???) låter som den kommer från vårt hus. Nej, ikväll blir det syrgasprincipen, ser redan fram emot det. Tack för tipset!

//Anna-Karin

Karin sa...

Bra idé! Jag har haft samma problem i ca 10 år! Det är förstås alltid roligare att äta hela familjen tillsammans, men det är inte alltid det blir så.
Hälsn. Karin