torsdag 15 maj 2008

Ärligt talat...


Swedish fish candy. A fat free food. Med den matkultur som råder här så är jag osäker på om detta är ett sätt att skoja eller inte. Det är horribelt att se vad barnen äter till mellanmål på skolan. Ändå har jag inte sett så mycket ännu. Men till exempel en dag när jag hämtade V fick han precis en tallrik med något som motsvarar våra ostbågar. Som mellis! Ganska ofta får de runda flingor i alla regnbågens färger, nämligen flingorna Fruit Loops, det kan bara inte vara annat än färgat socker. Det ser inte klokt ut faktiskt. På hans födelsedag tog vi med oss "dagens mellis" i form av jordgubbar, melon och persika. Undrar om de tänkte "stackars pojke"?

Jag måste snart stanna över en lunch bara för att se vad klasskompisarna har i sina lunchlådor när mina killar sitter med makaroner, köttbullar och broccoli. Jag har hört att det är ovanligt med "varm riktig mat". Ärligt talat! Hur är det möjligt?

3 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Mina barn går på förskola på en internationell amerikansk skola här i Afrika och deras mellislådor skiljer sig rätt rejält från många av klasskompisarnas. Lustigt är att de inte har reagerat över att det kan finnas kakor, chips och choklad i andras lådor men inte i deras. Vet ju att de har mycket god näsa för att snoka upp sådana saker annars!

Är ju också rätt festligt att tänka på hur hysteriska amerikaner kan vara med innehållsförtecknignar och att allt ska vara fat-free. Återspeglas inte i deras barns lunchboxar i alla fall ;-)...

Precis när vi hade kommit hit fanns det inte plats i förskolan för barnen så de var en termin hos en amerikansk kvinna som hade en liten barngrupp hemma hos sig tre förmiddagar i veckan. Där fick de sk "healthy snacks". det var oftast pop corn, kex eller salta pinnar. Också söt juice såklart. Kul med kulturkrockar, eller hur!

Malin- barnlycka.blogg.se sa...

ja, har en kompis som var utbytesstudent i USa ett tag- hon gick upp 20kg (tävlingssimmare och allt...) hon sade att de åt frukost på McDonalds VARJE DAG. till lunch fick hon och syskonen i familjen med sig EN PÅSE CHIPS och en läsk. till LUNCH!?!? mycket märkligt att de inte tänker mer på hälsan.
jag tackar sällan nej till en bulle eller ett glas vin- men jag äter inte chips till lunch iallfall.... ;-)
Hoppas ni trivs annars! Tänker på er då och då! :-)
Kramar (mina tavlor börjar sina)

Unknown sa...

jag arbetar som montessoripedagog och vårt stora irritationsmoment är dessa ständiga smörgåsar till mellanmål men då är det nyckelhålsmärkt med bordsmargarin och sedan alltid två olika sorters pålägg och frukt eller grönsak bredvid/på. hmm man kanske inte ska klaga iaf.
låter ju helt sanslöst att det går till så, pedagogerna borde gå på kurs om näringslära det har vi fått göra!
mvh jenny