fredag 8 februari 2008

Traffic & shopping

Nu har A varit i skolan själv två dagar och det har gått över förväntan. Vilket innebär att han egentligen inte vill gå, att det har varit svårt för honom och att han säger att det varit tråkigt och gått dåligt. MEN jag har ändå sett på honom att det har varit ok och han har stolt visat upp sin ”biljett” över vad han gjort. Idag sprang han mot mig med ett stort leende och såg sådär härlig ut som han gör när han mår bra. Första dagen lämnade jag honom inne på avdelningen och en annan svensk mamma som tillfälligt var där den dagen tog hand om honom och de gick till fönstret och vinkade till mig. Hon kunde sedan berätta att han hade samlat sig ganska fort och dagen hade varit ok, att han visste vad han skulle göra men valde att inte delta i allt som de gjorde.

På den här skolan lämnar man sitt barn till en lärare direkt från bilen. En lärare går som i skytteltrafik mellan bilarna och fram till dörren in till skolan. Man ställer sig i den kö med bilar som blir och detta fenomen kallas för Traffic. Idag provade vi det. Den lärare som tog emot lyckades inte få med sig Alfred som hade gråten i halsen och ställde sig så långt bort från bildörren som möjligt med sitt Nintendo-spel i hårt grepp. Istället kom den manliga läraren ut (som A känner bäst) och han fick bära A, som accepterade men inte ville. Det kändes lyckat! Imorgon provar vi detta igen.

När F kommer hem från jobbet och frågar A hur det varit i skolan, så säger A alltid att skolan varit stängd pga halka. Det är ett roligt bus just nu!

Eftersom A varit i skolan själv två dagar och Nanny haft hand om V, betyder det att jag har haft 2x2 timmar på egen hand. Första dagen var det såklart med tårarna sprutande som jag körde iväg mot bästa varuhus för att tröstshoppa. Idag var det med lättnad och glädje jag styrde kosan till samma ställe. Igår kom jag hem med cykelhjälm till V (som han stolt bar inne tillsammans med gummistövlar hela dagen och kvällen), varsin liten kylväska till killarna (det är i sådan man tar med sin lunchlåda varje dag om man äter på skolan), Skiphop väska till mig (som här kostar en tredjedel av priset jämfört med hemma), blöjor (parfymerade!), mat, ett vadderat kuvert som snart är på väg hem till Festis och lite annat krims krams.



Idag kom jag hem med en lampa till vardagsrummet, en dörrmatta, en klänning som troligen postas iväg till en kär vän, en tröja som kanske får samma öde, strumpor till A (jättebra mamma!), fler vadderade kuvert, ett skoställ, en intelligent väckarklocka som visar temperatur i celsius samt väderprognos (oumbärlig!) och så lite krims krams. Imorgon hoppas jag hitta till mataffären jag letade efter idag så jag inte slutar på samma varuhus igen.



Mormor, jag bara bättrar på din målning lite...

1 kommentar:

Maz sa...

Hejsan, hamnade här av en slump efter lite blogghoppande.
Var i er situation själv för 1,2,3... 9(!) år sedan, nästan på dagen faktiskt. Då precis överflyttad och med en sexåring och en nyss fyllda tre. De första skolveckorna var en berg-och-dalbana för både mig och dottern. Önskar att jag då kunde ha sett ngr veckor framåt i tiden, för mer tog det inte förrän hon pratade flytande och var helt acklimatiserad.
Nej, nu måste jag köra "tre-åringen", som nu är tolv, till Teen Town(skoldans).
Önskar er lycka till med alla bestyr framöver.
m.h.v Anna