lördag 28 februari 2009

Annorlunda är förnamnet



Det är så annorlunda! En av storebrors fröknar väntar sitt första barn och är beräknad i augusti. I slutet av oktober väntas hon vara tillbaka på jobbet igen. Efter de tre månader som man har ersättning för att vara hemma alltså.

Vad hon gör med sin bebis efter tre månader? Jo, den tar hon med sig till skolan. Det har flera av de andra fröknarna gjort och det verkar alla tycka funka jättebra. Både kollegor och skolledning.

Jag kommer ihåg när lillebror kom att jag var lite restrektiv med att storebrors kompisar på dagis skulle "kladda" för mycket på honom. Jag var rädd att han skulle få diverse sjukdomar i början. Det går ju bara inte att undgå i detta fall. Men å andra sidan kanske de duschas med antibakteriell spray emellanåt.

Tänk vad man är låst till sina egna föreställningar om hur saker och ting bör vara. Det ska bli jättespännande att få se på nära håll hur den här lösningen kan fungera.

Men på de flesta arbetsplatser här så är det inte praktisk möjligt att ta med sig barnen till jobbet. Så blir man inte hemma-mamma några år så lämnar man bort sin tremånaders antingen till "child-care" eller till någon släkting.

Jag vågar ju knappt berätta att jag varit hemma i över ett år med båda mina... På bilden är lillebror just 3 månader. Inte hade jag kunnat lämna bort honom inte!

6 kommentarer:

Taina sa...

Ja är det inte otroligt! Igår när jag lämnade Minstingen på dagis så såg jag två JÄTTEsmå tvillingsystrar, 2 månader gamla. För tidigt födda men det spelade ingen roll. Mamman var tvungen att återgå till arbetet! SKRÄCK scenario för en annan! Inte nog med det, hon hade en 3-åring och en 2-åring OCKSÅ! Själv såg hon inte speciellt gammal ut. Tyckte synd om henne...
Ha en fin helg!

Anonym sa...

Japp, tre månader och sen tillbaka till jobbet.. känns så sjukt..men vissa hade lämnat barnet till en nanny eller nåt tidigare om det gått men jag tror det är en lag på att ungen måste vara tre månader för att kunna lämnas till någon annan... =/

Anonym sa...

Hur är det att bo i Usa? Håller på att kollar runt på lägenheter i usa och försöker skaffa visum :)

Anonym sa...

Oj oj oj! Snacka om olikheter på länder! Tack och lov för Sverige i det avseendet! Kram anna

Anonym sa...

Vilken liten going!!

Unknown sa...

herregud, tre månader. jag tycker att det är jobbigt att sambon vill ha en massa pappadagar så jag får nog bara vara hemma i 9 el 10 månader...
hmm kanske ska vara glad iaf..

kram