onsdag 11 februari 2009

Buffé-baciller nej tack!

I helgen var vi och åt på en kinesisk restaurang och vi valde deras buffé. När jag skulle ta mer började jag prata med mannen framför mig. Han berättade att det finns en amerikansk lag som säger att man måste ta en ny tallrik istället för att backa med mat på sin gamla. För att risken inte ska finnas att det kommer baciller från min tallrik ner i buffématen och sprids. Jag tog såklart en ny tallrik men jag såg en amerikan längre fram i kön med sin påbörjade tallrik.

Mannen berömde småkillarna för sitt fina uppförande vid bordet minsann. Hehe, han skulle bara veta hur det kan vara... Iallafall så erbjöd han och hans fru sig att visa oss i runt i staden vi var i vid tillfälle längre fram. Vi fick visitkortet och får väl se om vi ringer nån gång. Jag tycker det vore kul! Maken inte lika entusiastisk.

Men tillbaka till buffén. Jag vet inte att jag nånsin har stött på denna information tidigare. Är det någon som känner till hur ligger till med den saken? Finns denna lag och har ni varit med om att blivit "tipsade" om det??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har väl hör om att man ska ta nya tallrikar, men aldrig fått en förklaring på det... Kram Anna

Linda sa...

Har förståt att de är så man ska göra men har faktiskt aldrig funderat på varför. Nu i efterhand verkar det förstås väldigt logiskt, ingen vill ju bli stämd (restaurang) för att göra ngn sjuk. "The liability" handlar ju de mesta annorlunda om i USA :)