torsdag 19 juni 2008

Huset fullt!

Jag vet inte hur sommaren hade varit om inte min bror med familj varit här. Det är liksom mycket roligare att huset är fullt och varje dag är mer lik kaos än vardag. Brors familj bor i källaren med eget badrum och sovrum. Varje morgon äter vi frukost tillsammans alla 8 (uom stackars maken som måste jobba...) och imorse lyxade vi med nybakta croissanter. Det är jättemysigt att vara så många. Det skapas ändå tillfällen att dra sig undan så som jag gärna gör en stund varje dag. Kanske ett alternativ för permanent boende?

För en av mina bästa vänner är det snart verklighet. De har precis sålt sin 3:a i Vasastan och köpt ett hus i en förort till Stockholm. Så långt inget ovanligt för en 2-barnsfamilj. Men i huset ska även hennes mamma och lillasyster flytta in. De huserar med egna sovrum i källaren men kommer dela vardagsrum och kök med familjen. Tanken är god och lockar tycker jag. Det är stora fördelar med att vara flera som bor tillsammans. Men om det vore jag som hade huset undrar jag ändå hur länge det skulle ta innan jag sa upp hyresgästerna i källaren. Sommar-gäster är dock undantag!!!

2 kommentarer:

Pernilla sa...

God! Skulle inte jag klara! Jag är mer som du!

Anonym sa...

Lustigt, alla har en åsikt om detta! Igår fick jag höra att en bekant sagt att jag måste vara dum i huvudet. Det finns ingen som inte tycker något om att min familj ska flytta ihop med mina mamma och syrra. "Varför" är det första folk säger när jag berättar. Bara min granne från Botswana reagerade med odead glädje när jag berättade det. Och hon har inte ens några barn. För det är det jag tycker är så underbart: mina barn får fler vuxna runt om kring sig, jag och min man får avlastning med barn och hushåll och mina mamma och syster får hjälp med sina bestyr och syrran som är mycket ensam får bo i en familj där det alltid är någon hemma. Om det funkar! Gör det inte det så får hyresgästerna flytta ifrån vår lägenhet i suterrängplanet. Men då har vi i alla fall prövat, vi tycker det ska bli roligt! Bättre en sträng som brister än en båge som aldrig spänns! Om det brister är ju inte det hela världen, det jag skulle bli mest ledsen över är om vänner säger "vad var det jag sa". Men vill de bara ha något att snacka så är det helt ok, snacka på! Här kommer lite mer: Eventuellt ska även min svärmor komma och bo med oss!