onsdag 1 september 2010

Hålla killarnas engelska alive

Vi visste att det skulle bli en utmaning att hålla igång engelskan. Det märks redan att killarna använder mindre och mindre engelska i uttryck och i sin lek. Vi pratade nästan bara svenska hemma. Det hade känts svårt att knaggla fram på engelska faktiskt. Men nu har lillebror fått en amerikansk förskolepedagog som bara kan engelska och bara efter två dagar tycker jag mig höra fler engelska ord här hemma. Det är ju toppen.

Så igår kände jag mig lite inspirerad och valde en bok på engelska som kvällsläsning. Det var lite protester först, men eftersom storyn är deras favorit Det levande slottet så gick det ändå bra. Det är ju skitsvårt att läsa högt på engelska! Det låter inte klokt, men det känns som man får offra sig lite och några ord kanske jag lyckas uttalar rätt iallafall. Om inte annat kan de redan handlingen och det borde inte skada, hehe.

Nu återstår bara att prata med Storebrors skola och se vad som kan göras där för att hålla engelskan alive.

1 kommentar:

Anna sa...

Ljudböcker på engelska är toppen! och så klart lite barnprogram med enbart engelska tal.