torsdag 2 september 2010

Fortfarande utvandrade...

Ringde skatteverket idag för att höra om vår folkbokföring var klar, dvs om vi är registrerade i landet ännu. Vi var inne den 12 juli på skattekontoret och skrev in oss så nog borde det vara klart efter mer än 7 veckor....

Men eftersom flera företag jag pratat med inte hittade våra personnummer så anade jag oråd. Och, mycket riktigt, inte var det klart. Fortfarande utvandrad i systemet. VA? Sverige, kom igen!!!! Vi har redan personnummer (som visserligen är avregistrerade), vi är svenska medborgare, vi har betalat skatt under hela tiden vi bott i USA, men det ska ta mer än 7 veckor för "systemet" att registrera in oss igen.

Till slut fick jag tag på handläggaren i vårt specifika fall, som hävdade att de inte kunde hitta fastighetsbeteckningen. Nehej, men så svårt att ringa och fråga oss, eller???? Efter att jag påpekade att Slånbärstigen stavas med ett s och inte med två s, så funkade det tydligen.

Så imorgon mina vänner är jag back in the system again. Finally!

1 kommentar:

Nena in da USandA sa...

HELT otroligt; sju veckor?!! När personnummer redan finns och Skatteverket hela tiden i USA har hållit koll och skickat papper mm! I vissa avseenden känns Sverige helt otroligt trögt och omodernt; att inte kunna hitta en adress i systemet/internet eller ens kunna avända en telefon och slå en signal... SUCK!!! Den icke-servicen ser jag verkligen fram emot... NOT.
Kram!