onsdag 23 september 2009

Mett kellem nich!

Det finns en jättetrevlig tjej från Tunisien som bor här sedan 7 år. Vi lärde känna varann för ett och ett halvt år sedan när vi flyttade hit. Våra barn har gått i samma klass men vi har inte umgåtts så ofta på fritiden. Storebror och hennes son går numera på karate tillsammans två gånger i veckan så vi ses lite oftare igen.

- WOW, Linda, du har varit i mitt land!
Det gick inte att ta miste på att hon var imponerad över att jag en gång varit i Tunisien. Detta var över ett år sedan.

Häromdagen kände jag att det var dags att testa mina språkkunskaper...

Det var nämligen så att då, för över 10 år sedan, när jag var i Tunisien på badsemester lärde jag mig en harang som höll närgångna tunisier på avstånd. Harangen började med Met kellem nich som betyder Prata inte med mig. Det var två meningar till som var ännu lite tydligare och inte alltför artiga.

Hon förstod vad jag sa. Det är ingen överdrift att hon blev paff.
Haha, ibland är det kul att överraska.

1 kommentar:

Nena in da USandA sa...

Hehe, ja det är kul att överraska! Och du blir kanske överraskad om jag berättar att jag har läst arabiska på universitetet och dessutom pluggat i Tunis en sommar...? Så vill du överraska din väninna igen så kan du få lite språkövning hos mig!

Och förresten, det skulle vara jätteroligt om du ville presentera mig för henne, jag drömmer om att få öva lite på ett sedan länge ringrostigt språk...
Kram!