måndag 15 februari 2010

Var försiktiga!

I fredags när vi var på väg hem från skolan skedde en otäck olycka bara en bit framför oss, men det visste vi inte då! Jag hade hämtat killarna drive-thru, några minuter senare än vanligt för att de hade varit sena ut. Efter ett par hundra meter på vägen började bilarna framför sakta in och det blev stopp. Det kom inte längre någon mötande trafik så jag förstod att det hänt nåt på vägen. Jag hoppades att det var en bil som hade vält eller nåt. Det ligger ett hus nära vägen och jag såg att de kom ut på vägen. Jag ville gärna vända och ta en annan väg hem men vågade inte heller svänga runt ut i den mötande filen utifallatt trafiken skulle komma igång igen. Men så svängde en bil runt och jag gjorde likadant och åkte hem.

Sedan fick jag veta att det var en frontalkrock mellan två bilar och båda förarna dog. Vi åkte innan ambulans, polis och helikopter var på plats. Antagligen skedde olyckan med en bil bara 10-12 bilar framför oss. Vad onödigt det känns med sånna här olyckor. Stackars familjer!

Ni som läser det här, tänk på att hålla koncentrationen när ni kör, att inte fumla med mobil, läppstift, kaffekopp, cdspelare eller vad det nu kan vara. En olycka händer så lätt. Var försiktiga!

3 kommentarer:

Cilla sa...

Usch, vad obehagligt. Jag håller med om att man måste koncentrera sig på vad man gör när man kör. Vore bra om vi fick mobilförbud i bilen även här i Sverige.

Kram Cilla

Lena Lagerlöf sa...

Usch. Hemskt. Kör försiktigt du med!!
Puss!
Ps: Mina nummer är 019-253338 eller 0703531188.

BQ sa...

Du har så rätt så rätt! Fick mig en ny tankeställare av det du skriver. Tack! Hade anledning reflektera över det i veckan när min bil stod på verkstad (gick ej växla, en ny kopplingsdosa á nätta 10 000 SEK...) och jag fick låna en ny bil av den snälle bilförsäljaren som alltid förbarmar sig över mig.
I den fanns GPS med kartor och annat snyggt att hålla ögonen på...Spännande med upplysningar om hastigheter, varningssignaler före alla fartkameror mm mm. Men VAR ska man titta?! Ögonen dras till apparaten i bilen som en magnet - men är det inte den verkliga vägen man ska titta på!? Hur är det i USA? Används dessa GPS:ar? Jag är tveksam om de verkligen är bara till nytta. Sverige är för övrigt, sägs det, enda landet i Europa jämte Albanien som tillåter samtal i mobil under färd. Inga restriktioner i USA?